"HIGH FIVE" ÄR MEL ROBBINS NYA KÄFTSMÄLL

Fysisk affirmation när den är som bäst

"High Five" är nya boken som trillat in. Mel Robbins gör det igen. Är den bättre än "5-sekunders-regeln?" Ger den någonting mer än titeln? Reaktionerna har varit väldigt blandade. Här är min åsikt som mental tränare och personlig utvecklings-junkie.

Fysisk affirmation när den är som bäst

Rykande färsk är den i min hand, Mondial Förlag skickade mig den direkt när den trillade in. Jag såg själv fram emot den här boken när jag såg Mel Robbins prata om den i en podd på YouTube. Jag älskade hennes 5-sekundersregeln och har implementerat denna metod i mina kurser och coaching. Det är ett hack jag själv använt mig av sedan jag var liten men inte ens visste om att det var en grej. Jag älskar när kreativa människor skapar enkla trick för att förenkla vardagen.
Här kan du läsa om 5-sekundersregeln

Om du inte läser "High Five" förstår du ändå direkt bokens kärna. Man ger sig själv en high five varje morgon i spegeln. Slut på bok. Men ändå inte riktigt, det är här recensionerna skiljer sig åt. Mel gör en sak jag uppskattar mycket i självhjälpsböcker som dessa; hon inkluderar mycket egen erfarenhet och storyn bakom sina metoder. Hon berättar mycket och öppet om sitt eget liv. Detta är ingen instruktionsbok, den där full av ärliga, sårbara berättelser från hennes eget liv och hennes egen familj. En del recensenter kallade detta för "dravel" och "fluff", de ansåg att boken kunde egentligen bara varit ett blogginlägg.

Det är korrekt, men med en stor förlust: själen och sårbarheten Mel bär med sig in i boken. Alla kan förstå instruktioner om de är bra skrivna men utan förståelsen och att kunna jämföra sina sårbarheter och mörka tider i livet med någon annan är det inte säkert att man provar en metod, hur enkel den än är.
Öppet och ärligt pratar hon också om avundsjuka, hur hon länge ansåg sig själv vara en destruktiv person, full av skuld. Jag har också sett mig själv som en destruktiv person en lång period i mitt liv. Skuld och skam är något många lever med, långt in i åldrarna.

Så, hur enkel boken än är i sin grundidé, är den väldigt värd att läsa i sin helhet. I enkla steg beskriver hon hur High Five uppstod och hur du själv kan göra detta. Framförallt kommer du få läsa om personer som implementerat metoden och vilka förändringar det gjort i deras liv. Det skapades en hashtag av det och bara det faktum att man vet om att många människor, samtidigt som du, varje morgon går upp och high five'ar sig själv i spegeln är faktiskt ganska kraftfullt.

Jag har använt detta istället för affirmationer. Det har aldrig funkat för mig att prata mig till framgång på det sättet som jag fått lära mig. Jag behövde göra någonting med min kropp för att känna att jag gör någonting för att ta mig dit, inte nödvändigtvis någonting jobbigt eller som verkar ha med målet att göra. Bara att klappa högt för att ta mig ur ett tillstånd eller ha en rutin där jag lägger vissa saker på vissa ställen för att det ska ge mig en viss känsla. Det är precis detta Mel pratar om. Göra high fives med sin spegelbild. Det finns någonting extremt kraftfullt med att kommunicera med sin egen spegelbild, att se sig själv i ögonen och säga eller göra någonting inför sig själv.

Man ska inte förkasta det enkla, tvärtom, enkelhet är kärnan i mitt jobb. Att hjälpa människor hitta enkelhet.
Det är lätt att komplicera saker, vi har en inbyggd funktion som gärna vill att våra problem ska vara komplicerade, så enkelhet är vad jag tillför andras liv när jag får äran att jobba med dem. Det gör Mel också, i sina enkla men kraftfulla böcker.

Läs den,

.A

Att missa målet i jakten på kristallprydda healers

24 January 2024

Efter att ha sett 'Kalla Fakta – Lockad till självmord' kan jag inte låta bli att ifrågasätta era prioriteringar inom journalistiken. Jag respekterar behovet av att granska alla aspekter av samhället, men det är svårt att förstå varför ni väljer att fokusera på självmordsrisken bland New Age-anhängare när det finns mer brännande och statistiskt sett allvarligare ämnen att ta upp. Låt mig berätta om det område där självmord sker i allra högsta grad: våldtäkt på barn.

Hemförlossning och kampen om kontroll

16 July 2023

Skribenten har en sorts giftig mundiarré som struntar i all form av vetenskap och evidens. Och det är inte det värsta, hon gör till och med ett försök att tala för barnmorskor, stort misstag. Texten är full av "duktighets-hets". Man kan nästan tro att hon försöker vinna något sorts godhetspris. Ett pris får hon av mig åtminstone "Årets Mundiarré", grattis.

RFSUs "svar" på kritiken

29 April 2023

Efter att min text om RFSUs bok "Snippor och snoppar" har delats hundratals gånger och många andra har lyft problemet med boken så har RFSU fått mail och samtal från föräldrar som vill ha svar. "Delas denna bok ut på våra barns förskolor?" Det här är problemet med RFSUs "svar."